תאור המקרה:
במהלך מגפת הקורונה, המסעדות סבלו מכה חמורה כאשר הן נאלצו לסגור את דלתותיהן למשך תקופות ארוכות. זה לא השפיע רק על בעלי המסעדות, אלא גם על השפים שהיו מחויבים להם. שפים מיומנים, אשר השקיעו שנים בלימוד, התמחות והשפעה על הקהל המסעדתי, נמצאו ללא מקום להציג את כישרונותיהם ולקיים את התשוקה שלהם לבישול.
במקביל, הצרכנים של המסעדות נאלצו להתמודד עם המציאות החדשה. רבים מהם היו רגילים לאוכל מסעדה איכותי, ופתאום מצאו את עצמם ללא אפשרות להתענג מהחוויה שהם אוהבים ומעריכים. הם התחילו לחפש אלטרנטיבות, אך מצאו קושי במציאת פתרונות מספקים. החלל הזה בשוק, שהתרחב במהלך הקורונה, הציג הזדמנות חדשה. צרכנים שרוצים אוכל מסעדה אך לא יכולים להגיע אליה, ושפים שרוצים לבשל אך לא יכולים לעשות זאת במסעדה – נראה שהפתרון הטבעי הוא שירותי שף פרטי.
מטרות:
מוח עסקי, המתמחה במתן הכוונה עסקית אסטרטגית, זיהתה את ההזדמנות ויצרה את קבוצת שפים פרטיים בישראל. המטרה הייתה ליצור פלטפורמה שמחברת בין שפים פרטיים לאנשים המחפשים שירותי שף פרטי.
שיטות ותהליכים:
באמצעות שימוש בשיווק אורגני ברשתות החברתיות, גיוס משפיענים, ושיווק אורגני בגוגל, מוח עסקי הצליחה להגיע לאנשים המחפשים שירות שף פרטי, ולשפים המחפשים לספק את שירותם. בנוסף, הקבוצה התנהלה באופן 90% אוטומטי, מה שהקל על הניהול היומיומי.
מדדים להצלחה:
- גידול קבוצת הפייסבוק
- פעילות חברי הקבוצה
תוצאות ממשיות:
הקבוצה גדלה במהירות מרשימה, מאפס ל- 10.5K חברים בתקופה של פחות משנה. מדובר בקצב של כמעט 1,000 חברים חדשים בחודש, מה שמעיד על הצלחה מרשימה בשיווק הקבוצה ובמילוי הצורך המרכזי שהיא מספקת.
מוזמנים להצטרף לקבוצה ולהתרשם.
הפעילות בקבוצה היא מרשימה לא פחות, כאשר כל יום מתווספים פוסטים חדשים של שפים שמציעים את שירותיהם, ואנשים שמחפשים שף פרטי לשירות. מרוב הפעילות מתגברת ההתאמה בין השפים לבין הקהל המחפש שירותיהם, מה שמעלה את הערך שהקבוצה מספקת לשני הצדדים.
מעבר לכך, הקבוצה גם מתערבת בסיטואציות בהן יש צורך בתיקון עוול, כמו במקרה של שף שהפך לשוליים לא כשרים. זו הופכת את הקבוצה למקום בטוח ואמין יותר לשני הצדדים, ומעלה את האמון בה.
מסקנות והמלצות לעתיד:
- כשיש משבר, שם מתחילה הצמיחה: המסקנה מראה כי במהלך משברים ואתגרים, יש הזדמנות לצמיחה ושיפור. חשיבות ניהול המשבר היא למצוא את הנקודות החיוביות והאפשרויות החדשות שהם יכולים להביא. דרך מדידה להצלחה היא לזהות צמיחה ראשונית, כגון עלייה במכירות, התרחבות לשווקים חדשים או שיפור עלות ויכולת התחדשות.
- כשרוצים לצאת ממשבר, קודם כל נותנים: המסקנה היא שהתרומה והנתינה בתקופות הקשות הן גורם מרכזי להתמודדות וחזרה לשגרה ממשברים.
- כשעוזרים לאחר, אנחנו בעצם עוזרים לעצמנו: המסקנה היא כי העזרה והתמיכה באחרים משפיעה על המענה שגם אנחנו מקבלים מהסביבה.